Uludağ İhracatçı Birlikleri başkanları 2022 yılını değerlendirerek 2023 öngörülerini paylaştı
Uludağ İhracatçı Birlikleri’ne bağlı otomotiv sanayi, hazır giyim ve konfeksiyon, dokuma, yaş meyve sebze ve meyve sebze mamulleri birliklerinin liderleri 2022 yılını değerlendirdi.
Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, Türk otomotiv sektörünün ihracattaki tek koordinatör birliği OİB liderliğinde bu yıl sektörel ihracat hedefini 33 milyar dolar olarak belirlediklerini hatırlattı.
Ancak Çelik, başta chip krizi olmak üzere küresel enflasyonist ortam, resesyon riski ve arz sorunları nedeniyle hedeflerine ulaşmakta zorlanacaklarını belirtti. 3 milyar dolara ulaşmasını bekliyoruz. Kısacası euro-dolar paritesi geçen yılki seviyelerde kalsaydı yaşanan tüm sorunlara rağmen 33 milyar dolar hedefimize ulaşmış olacaktık.”
OİB’nin son aylık verilerine bakan Çelik, Euro bölgesindeki derinleşen daralmaya rağmen otomotiv ihracatındaki artışın devam ettiğini vurgulayarak, şunları kaydetti:
“Türk otomotiv sanayi olarak Kasım ayında ihracatımız geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14 artarak 2,9 milyar dolara ulaştı. Böylece bu yıl aylık bazda en yüksek ihracat adedine ulaştık. otomotiv sektörünün toplam ihracat içindeki payı yüzde 13,2 oldu.Otomotiv bölümü olarak bu yıl Ocak-Kasım döneminde yaklaşık yüzde 6 artışla 27,8 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik. Bugün bu yılı 30 milyar doları aşan ihracatla prestijli bir şekilde tamamlayacağımızı öngörüyoruz.
“2022 ihracat hedefimize büyük ölçüde ulaşacağız”
Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (UHKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Nüvit Gündemir, aynı zamanda en değerli ihracat kalemleri olan kadın ve erkek dış giyim, suni-sentetik, pamuklu ve diğer konut dokuma işlerini de üretiyor. özellikle İspanya, Hollanda, Almanya, Birleşik Krallık ve Fransa’da. Pazarlar başta olmak üzere birçok ülkeye ihracat yaptıklarını ifade etti.
Gündemir, Birliğin geçen yıl ihracatının 970 milyon olarak kaydedildiğini belirterek, şu ifadeleri kullandı:
“İhracatımız bu yıl Ocak-Kasım döneminde yüzde 16 artarak 1 milyar 26 milyon dolar oldu. 12 aylık dönemde ihracatımız geriye dönük olarak yüzde 16 artarak 1 milyar 111 milyon dolar oldu. 2022 yılı 1 milyar 50 milyon dolar… İlk 11 ayda 1.03 milyar dolar ihracat yaptığımızı düşünürsek, yılın geri kalanında da aynı performansın devam edeceğini ve 2022 ihracat hedefimize ulaşacağımızı söyleyebiliriz. 2023 için bir hedef belirlemesek de 2023 için bir hedef belirlemesek de uluslararası ticarete zarar veren salgın, savaş, güç düşünceleri gibi bahislerin ortadan kalkacağını söyleyebiliriz. Bu olursa, Türk hazır giyim ve konfeksiyon üretimden gelen gücü, kalitesi ve yenilikçi yaklaşımları ile hedeflerini yükselterek ihracatını artıracaktır.”
UTİB’in en önemli pazarları Almanya, İspanya ve ABD’dir.
Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB) Başkanı Pınar Taşdelen Engin, UTİB olarak 2021 yılında 1 milyar 355 milyon dolarlık ihracatla tüm zamanların rekorunu kırdıklarını hatırlattı.
Bu yıl ihracat hedeflerine ulaşacaklarını vurgulayan Engin, şöyle devam etti:
“Dokuma kumaşlar, suni-sentetik iplikler, örme kumaşlar, pamuklu ev kumaşları ve dokunmamış kumaşlar ve eşyası bu dönemde en değerli ihracat kalemlerimiz arasında yer alırken, en değerli ihracat pazarlarımız Almanya, İspanya, Amerika Birleşik Devletleri, İtalya ve Fas.İhracata imza atan UTİB’in katma değerli üretim desteği, aktif yurt dışı fuar katılımları, ticaret ve alım heyetleri ile yıl sonuna kadar hedefine ulaşabileceği görülüyor.Bunun böyle olacağını tahmin ediyoruz. İkinci büyük pazarımız olan Bağımsız Devletler Topluluğu’na ihracatımızı yaklaşık yüzde 25 artırarak 1 milyar 650 milyon dolar seviyesine getiriyoruz.Üçüncü büyük pazarımız olan Afrika pazarına da ihracatımızı gerçekleştiriyoruz. en büyük bölge, 1,3 milyar dolar eşiğini aşacak.”
“Bu yıl en değerli ihracat kalemimiz 30,77 milyon dolarla siyah zeytin oldu”
Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB) Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Senih Yazgan da UYMSİB olarak Ocak-Kasım döneminde yüzde 10,5 düşüşle 133,1 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdiklerini belirtti.
İhracattaki düşüşü iklim koşulları ve soğuk hava nedeniyle hasadın gecikmesine bağladıklarını belirten Yazgan, “2022’nin 11 aylık döneminde birliğimizin ihracatının yüzde 93,4’ü yani 124,3 milyon dolar. En önemli ihracat kalemlerimiz ise 30.77 milyon dolarla siyah zeytin, 27.1 milyon dolarla incir, 17.6 milyon dolarla kiraz ve vişne, 12 milyon dolarla domates ve 6.6 milyon dolarla şeftali oldu.
“2023’te ülkemize daha fazla döviz kazandırmayı hedefliyoruz”
Uludağ Meyve ve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği (UMSMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Özkan Kamiloğlu, Ocak-Kasım döneminde yüzde 27,6 artışla 271 milyon dolar ihracat gerçekleştiren UMSMİB’in 12 aylık ihracatının 292 milyon dolara ulaştığını bildirdi. önceki döneme göre yüzde 26 artışla.
Bu yılın ihracatta ciddi artışlar gördükleri bir yıl olduğuna işaret eden Kamiloğlu, “UMSMIB olarak 2022’de 260 milyon dolar hedefimiz doğrultusunda ilerliyoruz. Her platformda dile getirdiğimiz gibi; pandeminin başladığı 2020 yılında ve yine pandemi gölgesinde geçen 2021 yılında ihracat artışının olması bizi yanıltmasın.Bu başarının sürdürülebilirliği ve olağan kurallar içinde devamlılığının sağlanması.Bu olumlu havayı devam ettirmek için. her zaman doğru bir analiz yapıp bu verileri ve dönemi doğru okumamız gerekiyor. 2023 yılı için bir önceki yıla göre daha fazla ihracat yapmayı ve ülkemize daha fazla döviz kazandırmayı hedefliyoruz.” değerlendirmesini yaptı.